Ruim 2,7 miljoen Nederlanders doen aan krachtsport en fitness. Daarmee is de sport een van de grootste in ons land en maakt het een grote markt om te bedienen. En dat gebeurt ook. Shakes, sportdrankjes, kleding en apparaten worden gretig afgenomen door consumenten en bedrijven. Waar je ook kijkt, je ziet overal fitnessscholen. En dat dacht Jip de Kam ook. Op dit moment is Jip student IPO bij Hogeschool Windesheim. Hij zit in zijn laatste jaar en studeert af bij zijn eigen bedrijf.

Sportfreak

Jip: “Ik ben wel een beetje een sportschoolfreak. Zo’n 3,5 jaar geleden kwam ik in aanraking met krachtsport en ben daar serieus mee aan de slag gegaan. Ik train veel, houdt rekening met mijn voeding en zorg voor een gezond lichaam.”

Oplossing voor gladde bankjes

Wat Jip merkte was dat er nog wel verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van accessoires. Jip: “Ik ben altijd bezig met hoe je problemen kunt oplossen. Ik zag hoe sporters last hadden van gladde bankjes en hiervoor ben ik wat gaan bedenken. Dit is de “Griptowel” geworden. Een handdoek met grip die je over gladde sportschoolapparatuur kunt leggen zodat je meer grip hebt en dus meer kracht kunt zetten.”

Eigen bedrijf

Op basis van zijn idee is Jip aan de slag gegaan met het maken van een prototype. Deze heeft hij getest bij een aantal sporters op zijn eigen sportschool. Zijn idee sloeg aan en dat zorgde ervoor dat Jip zijn prototype heeft doorontwikkeld en zijn eigen onderneming ‘Esture’ is begonnen.

Geen makkelijke markt

Daarin is Jip inmiddels bezig met het ontwikkelen van een nieuw product en zoekt hij naar de beste manier om zijn innovatieve handdoek met grip goed in de markt te zetten.” Het is alleen geen makkelijke markt. Jip: “Er zijn veel aanbieders en startups die zich richten op de fitnessmarkt, maar door echt te innoveren denk ik dat ik er met mijn onderneming uit kan springen.”

Quote

Door echt te innoveren denk ik dat ik er met mijn onderneming uit kan springen.

Innovatieve producten

Jip onderscheidt zich binnen de markt door nieuwe innovatieve producten aan te bieden. Producten die nog niet bestaan maar die hij ontwikkeld.

Jip: “Zo ben ik ook op het idee van de handdoek gekomen. Het was iets wat nog niet bestond en wat een probleem oplost. Ik merkte het zelf ook bij het bankdrukken. Ik had ook last van gladde sportschoolbankjes, waar ik met mijn rug over weggleed. Echter door het gebruik van de handdoek met grip kan ik veel meer kracht zetten en dus beter trainen. Een win-win situatie.”

In eigen ontwikkeling

Jip maakt producten van de grond af aan. Dat is wel onderscheidend zegt hij. Jip: “Ik laat mijn spullen niet kant en klaar uit China komen en zet ze dan in de markt. Ik maak ze echt zelf met onderdelen uit de regio. Suppliers leveren en thuis maak ik het met de hand af.”

Afstuderen en door

De komende tijd houdt Jip zich vooral bezig mijn zijn afstuderen en zijn handdoek goed in de markt zetten. Jip: “Op dit moment verkoop ik de handdoek vooral door mond-tot-mond reclame. Daarnaast zie ik kansen op sociale media. Ik ben bezig om hiervoor een influencer-campagne op te zetten.”

Na de zomervakantie gaat Jip verder met het fulltime ondernemen, zodat hij nog veel meer gave en innovatieve sportaccessoires in de markt kan zetten.