Hij was altijd al gefascineerd door grote machines. Michiel is een elektrotechneut in hart en nieren. Ooit begonnen in de evenemententechniek. Bij de technische dienst kwam hij tot de conclusie dat hij meer wilde. Lees zijn verhaal.

Al in 2014 voorspelde Michiel dat de transportsector in de komende decennia drastisch verandert. De verbrandingsmotor wordt ingeruild voor elektrisch aangedreven motoren op basis van waterstof. Michiel: “Als je dat in die tijd zei keek men je raar aan.”

Bestaande transportvoertuigen elektrificeren met waterstofcel

Inmiddels is het echter een ontwikkeling die volop in beweging is. En daar speelt Michiel op in. Vanuit zijn fascinatie voor grote machines én zijn liefde voor elektrotechniek ontstond zijn idee om bestaande transportvoertuigen te elektrificeren met behulp van een waterstofcel.

Woord bij daad

In 2019 bedacht Michiel dat het tijd werd om zijn idee uit te werken. Hij begon eraan maar was ook voorzichtig. Michiel: “Ik heb de plannen die ik had toen een beetje op een laag pitje gezet. Je wilt niet dat een ander er met je idee vandoor gaat.”

Ondertussen was hij sinds 2014 bezig met de opleiding Elektrotechniek aan Windesheim hogeschool en had het daarnaast druk met zijn opdrachten als freelancer op het gebied van het maken van hardware en elektronica. Michiel: “Denk bijvoorbeeld aan het bouwen van een robotarm voor de medische sector.” De plannen schoven hierdoor weer wat meer naar de achtergrond.

Hulp vanuit ZWINC

In 2022 kwam Michiel echter in contact met ZWINC coach Derek. Ze raakten aan de praat en Michiel vertelde over zijn plannen om groot transport, dat nu nog gebruik maakt van een verbrandingsmotor, te elektrificeren. Toen Derek aangaf hier vanuit ZWINC mee te kunnen helpen, zag Michiel zijn kans schoon en besloot om zich aan te sluiten.

Quote

Als bedrijf kan je dan wel aangeven dat je je wagenpark verduurzaamd, door bijvoorbeeld nieuwe elektrische voertuigen aan te schaffen, maar in die zin verplaats je het probleem aangezien de voertuigen bij een andere eigenaar gewoon weer verder gaan met CO2 uitstoten.

Verplaatsing van het probleem

Michiel: “Op dit moment zie je vaak dat bedrijven met een wagenpark voor transport, voertuigen in zeven jaar afschrijven. Daarna worden ze vervangen en worden de oude voertuigen verkocht aan partijen die er weer verder in rijden.

Als bedrijf kan je dan wel aangeven dat je je wagenpark verduurzaamd, door bijvoorbeeld nieuwe elektrische voertuigen aan te schaffen, maar in die zin verplaats je het probleem aangezien de voertuigen bij een andere eigenaar gewoon weer verder gaan met CO2 uitstoten.” En daar wil Michiel verandering in brengen.

Oude voertuigen ombouwen

“Een betere oplossing is om het oude voertuig om te bouwen naar elektrisch met een waterstofcel als energiedrager.” Kortom: het upcyclen van de bestaande voorraad voor groot transport.

Michiel: “Zover ik nu kan overzien zijn er nog niet veel partijen die dat doen. Ik ben wel bedrijven tegengekomen die nieuwe voertuigen leveren en maken op basis van elektrische aandrijving en een waterstofcel, maar geen bedrijven die bestaande voertuigen ombouwen, zodat een wagenpark langer mee gaat.”

Moeilijkheid

De moeilijkheid zit hem in de prijs. Een waterstofcel is een dure energiedrager en daarmee is het nog lastig om te concurreren. Wanneer het voor een bedrijf niet voordeliger is om het wagenpark om te laten bouwen koopt dat bedrijf gewoon nieuwe.

Quote

ZWINC helpt mij onder andere met het doen van een haalbaarheidsonderzoek naar lagedrukwaterstof.

Haalbaarheidsonderzoek naar lagedrukwaterstof

Michiel: “Vanuit ZWINC helpen ze mij onder andere met het doen van een haalbaarheidsonderzoek naar lagedrukwaterstof. Lukt dit, dan wordt het interessant voor bedrijven om te kiezen voor mijn optie in plaats van het aanschaffen van nieuwe voertuigen.”

Oude OV-bus als prototype

Om zijn plannen in de praktijk te presenteren en te testen heeft Michiel inmiddels een oude OV-bus uit België op de kop getikt die hij wil gebruiken als prototype. Michiel: “Ik noem het ‘project Transitievoertuig’ en wil ermee laten zien dat het kan en interessant is.”

De komende tijd is Michiel dus druk met het ombouwen van de Belgische bus en het haalbaarheidsonderzoek naar de lagedruk waterstof. Het netwerk en de expertise bij ZWINC helpen daar enorm bij. Michiel: “Ander bijkomend voordeel is dat ik kan afstuderen bij mijn eigen bedrijf.”