Een man met een missie: dat is Yann Wunsch. De drijvende kracht achter Ragnarøk. Zijn persoonlijke frustratie over het niet kunnen achterhalen hoe duurzaam een kledingmerk écht is bracht hem ertoe om zelf een zo duurzaam en transparant kledingmerk op te richten. Na zo’n 4 jaar bij ZWINC is Ragnarøk klaar voor de volgende stap. We spraken met Yann over zijn drijfveren, de uitdagingen en de toekomst van Ragnarøk.

Hoe het begon

Yann heeft het zelf ervaren. Toen hij duurzame kleding wilde kopen bleek dit moeilijk te achterhalen. Daarom besloot Yann zelf het goede voorbeeld te geven en startte hij in 2019 Ragnarøk, met zijn toenmalig compagnon Daniel Cohen Stuart en een klein startup team.

Mondkapjes en t-shirts

De twee beginnen klein. In de coronaperiode maakten ze hippe mondkapjes van gedoneerde stoffen. Al snel volgden T-shirts gemaakt van een speciale houtvezel. “Ongelofelijk zacht, duurzaam en unisex in tijdloos zwart en wit, zodat je er jaren mee kunt doen. Ook kan de stof eindeloos gerecycled worden”, aldus Yann.

Mondkapjes 2020
Yann die mondkapjes aan het maken is, foto Instagram Ragnarok
Uitdagingen

In de periode die volgde heeft Yann flink geëxperimenteerd. Met stoffen, patronen, productiemethodes, de samenstelling van zijn team, verkoopkanalen, zijn boodschap, noem het maar op. De grootste uitdaging hierin? “Blijven bestaan”.

Yann legt uit: “We zijn een missie-gedreven organisatie en doen geen concessies op gebied van duurzaamheid en transparantie. We zouden bijvoorbeeld meer kunnen verdienen aan een T-shirt als we de productie uitbesteden, maar dit maakt ons minder transparant en dat willen we niet. Dat maakt het soms wel moeilijk om je hoofd boven water te houden. Je hebt een lange adem nodig.”

Quote

We zijn missie-gedreven en doen geen concessies als het gaat om duurzaamheid en transparantie

Calluna Denkers INNOFEST BFO 34 1
Ragnarok T-shirts op het Bevrijdingsfestival Overijssel
Kleding weer op waarde schatten

Aan duurzame kleding hangt dan ook een prijskaartje. Al is dit eigenlijk een hele reëel prijs. “Het zou mooi zijn als we kleding weer op waarde kunnen schatten en daarbij rekening houden met de daadwerkelijke kosten van onze kleding, wanneer deze eerlijk geproduceerd worden. Dus niet voor een hongerloon in slechte omstandigheden. Natuurlijk kunnen we nooit iedereen overtuigen om duurzaam te shoppen, maar er zijn genoeg consumenten wel bereid om wat meer neer te leggen voor een eerlijk kledingstuk met een eerlijke prijs, wat jaren meegaat. En waar je in ons geval ook nog levenslange reparatieservice bij krijgt en de mogelijkheid om het te laten recyclen.

Greenwashing

“Consumenten lopen hierbij alleen tegen hetzelfde probleem als mijzelf aan”, vervolgt Yann. “Het is bijna onmogelijk om te achterhalen welk kledingmerk nou écht duurzaam is. Iedereen roept het, greenwashing in aan de orde van de dag. Grote merken doen valse beloften of verdraaien de waarheid. Je ziet door de bomen het bos niet meer, waardoor het onmogelijk wordt om de juiste keuze te maken. En dan kijk je als consument toch maar weer naar prijs of gemak als doorslaggevende factor.”

210521 Ragnarok Launch Product 03769 scaled
Transparantie en decentralisatie

Yann wil consumenten de macht hierin teruggeven, door volledige transparantie te bieden. Elk T-shirt heeft een product passport, waarop je de volledige route van grondstoffen kunt volgen, inclusief waterverbruik en CO2-uitstoot.

Yann gelooft dan ook dat de sleutel tot het verduurzamen van de kledingindustrie ligt in transparantie, waardoor consumenten weloverwogen keuzes kunnen maken. Decentralisatie speelt hierin ook een grote rol.

Voor Ragnarøk betekent dit lokale betrokkenheid, werken met lokale mensen die meebouwen aan de organisatie en het benutten van lokale grondstoffen. “We gaan nu verhuizen naar Stadshagen en dit moet de blauwdruk worden voor onze duurzame kledingproductie, die ook kan worden toegepast in andere steden en gemeentes.”

Quote

De sleutel tot het verduurzamen van de kledingindustrie ligt in transparantie, waardoor consumenten weloverwogen keuzes kunnen maken.

Calluna Denkers INNOFEST BFO 31 1
Vestigingsaanpak op basis van lokale mogelijkheden

In de toekomst ziet hij namelijk meerdere vestigingen voor zich, met elk een unieke aanpak op basis van lokale mogelijkheden. “Stel dat er hier in Zwolle een grote reststroom jute is en dit blijkt heel geschikt om tassen van te maken, dan vind je die bij ons in Zwolle. Is in Groningen bijvoorbeeld de mogelijkheid om te werken met lokale wol? Dan maken we daar bijvoorbeeld wollen mutsen.”

Dit niet alleen vanwege duurzaamheid, maar ook vanwege een sterke lokale betrokkenheid en transparantie. “Consumenten kunnen gewoon bij ons langskomen, het team aan het werk zien en de herkomst van hun kleding zelf ervaren.”

Quote

Het experimenteren met ondernemers die diezelfde duurzame drive delen is heel waardevol.

Missen aan ZWINC

Inmiddels is de cube van Yann bijna leeg. Wat hij het meest zal missen aan ZWINC is het contact met zijn mede-startups. Yann kwam hier terecht via Olaf (OVPolymers) en Olivier (Shelduck). “Het experimenteren met andere ondernemers met diezelfde duurzame drive is heel waardevol. We werken veel samen, proberen dingen en gunnen elkaar ook veel.” Dat deze samenwerkingen zijn vruchten afwerpt blijkt wel uit het feit dat Yann pandgenoot wordt van het in 2022 bij ZWINC uitgevlogen Kubuni.

EKF 20230220 2102 1
Olivier (Shelduck) en Yann in de cube van Raganrok bij ZWINC
Komende maanden

De komende maanden staan in het teken van verhuizen, het verder uitwerken van deze visie en het uitbreiden van de verkoop van Ragnarøk T-shirts. Zowel aan de consumenten als bedrijven die duurzame bedrijfskleding zoeken. Yann krijgt hierbij versterking in de vorm van een aantal medewerkers en een groeiend team aan vrijwilligers die geloven in de visie van Ragnarøk.

Oproep samenwerkingen

Ook is Yann op zoek naar samenwerkingen met partijen die zijn duurzame missie delen. Zoals uitvinders van nieuwe duurzame textielvezels of bedrijven met textiele reststromen. “Deze kunnen wij mogelijk verwerken tot een kledingstuk.” Daarnaast biedt Ragnarøk zich aan als partner voor innovatie en verduurzaming, om zo de in de afgelopen jaren opgedane kennis breed in te zetten. “Dit kan van alles zijn, neem vooral contact op om te kijken of we matchen”, aldus Yann. Kijk op de site van Ragnarøk.

Ragnarøk vliegt dan wel uit bij ZWINC, de vastberadenheid om de kledingindustrie te verduurzamen blijft sterker dan ooit.