Het is nu ongeveer anderhalf jaar geleden dat Jeroen Rinzema en Oxana Rinzema-Bulanova zich bij ons meldden. Klaar om de lucht in te gaan met CloudProud: software die het beheer van Big Data eenvoudiger maakt. Maar, zoals bij ondernemen wel vaker het geval is, liep het iets anders dan verwacht. Lees meer over hun ondernemersreis tot nu toe.
“Ons eerste prototype was af, we hadden een pilotproject uitgevoerd en onze software was klaar om verder uit te rollen en op te schalen”, vertelt Jeroen. “Dachten we”, vult Oxana hem aan. “Onze potentiële klanten dachten hier namelijk anders over…”
Inspelen op het pijnpunt
“We hadden nog niet eens een interface”, vervolgt Jeroen. “En het
werd al snel duidelijk dat bedrijven niet zozeer geïnteresseerd waren in
'software voor datamanagement', maar wél in een oplossing om data
eenvoudiger te delen. Dit is uiteraard onderdeel van het platform, maar
kwam nog niet genoeg tot uiting. Dáár zat het pijnpunt, dus daar moesten
we beter op inspelen.”
Bedrijven bleken niet zozeer geïnteresseerd in 'software voor datamanagement', maar wél in een oplossing om data eenvoudiger te delen.
Dit kwartje viel tijdens een bezoek aan één van de 27 veiligheidsregio’s van Nederland. Jeroen: “Er was behoefte aan een efficiënte manier om gegevens uit te wisselen met zowel elkaar als met externe partijen. Nu vonden ze los van elkaar het wiel steeds opnieuw weer uit.”
Ook merkten Jeroen en Oxana dat de daadwerkelijke beslissers niet zoveel geven om technische specificaties. “Ze willen gewoon weten hoe ze de software kunnen gebruiken en wat het hen oplevert”, aldus Oxana.
Kies een niche
De opgedane inzichten kregen vorm in een gebruiksvriendelijke
interface, ontwikkeld met hulp van twee stagiairs. Ook volgden ze een
ander belangrijk advies op wat onder andere tijdens coachingsgesprekken
naar voren kwam: kies een niche.
In eerste instantie waren we niet enthousiast. Ons product is toch geschikt voor ieder bedrijf dat te maken heeft met grote hoeveelheden data?
“In eerste instantie waren we hier niet enthousiast over”, vertelt Jeroen. “Ons product is toch geschikt voor ieder bedrijf dat te maken heeft met grote hoeveelheden data?” Maar wie met hagel schiet, schiet nooit raak. Een bekende uitspraak in de productontwikkeling- en marketingwereld die ook nu weer bleek te gelden.
Het team ging terug naar de tekentafel om zich vanaf januari dit jaar specifiek te richten op een niche en hun software hierop aan te passen. Intuïtief. En met termen passend bij het vakgebied. De sectoren overheid, onderwijs, zorg en energie bleken interessante doelmarkten.
Schot in de roos
Ditmaal een schot in de roos, want niet lang na deze strategiewijziging kwamen ze in contact met WellSync, een Amerikaanse startup die zorg on demand organiseert. Dat wil zeggen: een patiënt kan via een app zijn klacht doorgeven, waarna een huisarts uit een pool hierop reageert en de patiënt indien nodig doorverwijst naar een zorgverlener of apotheek.
Dit vraagt om uitwisseling van patiëntendossiers, wat vaak enorme bestanden zijn, die ook nog eens niet gekopieerd mogen worden. En laat dit nu net de kracht van CloudProud zijn. Het platform maakt data kopiëren overbodig door er zelf als een soort verbindende schakel tussen te zitten.
Nu eerst full focus op WellSync, daarna gaan we kijken naar andere partijen
Pilotklant in de zorg
Met WellSync als pilotklant richt CloudProud zich nu op het optimaliseren van hun platform voor de zorgsector. “Eerst full focus op WellSync, daarna gaan we kijken naar andere partijen”.
Daarbij sluiten de twee meer Amerikaanse klanten zeker niet uit. Jeroen: “Onze ervaring tot toe is dat Amerikaanse bedrijven eerder bereid zijn om risico’s te nemen die ze grote voordelen kunnen opleveren.”
Leerzame 1,5 jaar
Al met al was het een leerzame 1,5 jaar voor CloudProud met als belangrijk inzicht: focus je niet alleen op technische aspecten, maar ook op het bieden van oplossingen voor specifieke klantbehoeften, en maak het hen daarbij zo eenvoudig mogelijk.