Een simpele vraag was voor Yann Wunsch en Daniel Cohen Stuart genoeg: “Yann wilde graag duurzame kleding kopen en kwam daarbij allerlei verschillende ‘duurzame’ winkels en webshops tegen. Maar vroeg zich af: is de aangeboden kleding wel echt duurzaam? In veel gevallen blijkt dat antwoord onvindbaar.”, vertelt Daniel. Ragnarøk Clothing is het transparante duurzame alternatief.
Echt duurzaam?
Yann zijn zoektocht veranderde in de uitdaging om zelf een écht duurzaam kledingmerk op te zetten. Daniel was op dat moment student-assistent voor het vak sustainable business op Windesheim: “Yann vroeg mij of ik contacten had die hem verder konden helpen. We raakten in gesprek en ik kon mij erg vinden in zijn visie. Zo is onze samenwerking begonnen en zijn we aan de slag gegaan met ons concept.” Vervolgens hebben de heren zich verdiept in de wereld van de duurzame kleding. Ze ontdekten dat veel bedrijven die claimen duurzaam te zijn of duurzaamheidsdoelen te hebben, daar vaak niet transparant of eerlijk over zijn. Zo komt het bijvoorbeeld voor dat bedrijven wel duurzame stoffen gebruiken, maar deze in dezelfde vervuilende fabrieken worden vermaakt tot kleding. “Dat gebeurt niet eens altijd bewust”, vertelt Daniel. “Het is namelijk erg lastig om buiten de traditionele retailers en suppliers om te gaan. Als je een kledingmerk wilt beginnen, kan dat al gauw als de enige keuze voelen.”
Samenwerken gaat voor competitie
“Maar het moet wel mogelijk zijn”, dachten Yann en Daniel. We zijn begonnen met de stoffen van de kleding en hebben ons verdiept in de duurzame keuzes daarvoor: “We willen stap voor stap, vanaf de grond af, een duurzaam kledingmerk neerzetten. Direct de goede keuzes maken.” Daarmee richten ze op een nieuwe standaard of alternatieve blauwdruk – een echt duurzame weg om kleding te produceren. “Juist omdat het lastig blijkt om de duurzame keuze te maken, vinden we het belangrijk om goed uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn en dat ook te delen met anderen.” Transparantie van de productielijn is een belangrijk speerpunt: “Samenwerken gaat voor competitie.”
Mondkapjes en t-shirts
Na twee à drie maand is het team van Ragnarøk Clothing uitgebreid met Meike Krämer en Nina Nuerenberg. Meike is een stoffentechnoloog en houdt zich bezig met het materiaalonderzoek, de productontwikkeling en de productie. Nina zorgt voor een goede samenwerking met designers en kunstenaars, voor de ontwerpen van de kleding. De zomermaanden van 2020 zijn gebruikt voor een testronde: “We hebben mondkapjes gemaakt, van tweedehands of gedoneerde 100 procent natuurlijke stoffen.” Zo is ervaring opgedaan met het opzetten van een productielijn en de verkoop van de eindproducten. “Dat was een leerzaam proces, dat erg goed uitpakte. We hebben zo’n 200 tot 300 mondkapjes verkocht en naar aanleiding daarvan een website gemaakt waarop de rest van de mondkapjes te koop is.” Op dit moment werkt Ragnarøk Clothing aan een productielijn voor duurzame unisex t-shirts. “We zijn nu bezig met de prototypes, die we zelf gaan testen. We letten dan bijvoorbeeld op het draagcomfort en de kwaliteit na meerdere keren wassen.” Het streven is dat de t-shirts begin 2021 klaar zijn voor de verkoop.
Het kan altijd beter
De t-shirts zijn niet alleen een bruikbaar product, maar ook onderdeel van een groter proces: “Wij gaan er in alles vanuit dat het altijd beter kan. Er zijn altijd nieuwe ontwikkelingen of nieuwe ingangen, waarmee we nieuwe producten of nóg betere producten kunnen produceren. We leren continu.” Dat geldt bijvoorbeeld voor het materiaal van de t-shirts. Er is gekozen voor Tencel, een stof van houtpulp die dichtbij wordt geproduceerd met behulp van een closed-loop chemisch proces. “In theorie kun je de volledige stof, inclusief de chemicaliën die je daarbij gebruikt weer recyclen.”, vertelt Daniel. Niet alleen de stof zelf is belangrijk, ook andere kenmerken van de leveranciers tellen mee. Hoe is de bedrijfsvoering? Wordt er gebruik gemaakt van duurzame energie? Wat gebeurt er met de afvalstromen? En omdat je met alleen de stoffen nog geen t-shirts hebt, worden ook de assemblage en het toevoegen van de artworks getoetst op duurzaamheid. “We zijn nu aan het onderzoeken of we de t-shirts met een laser van een artwork of print kunnen voorzien. Borduren is een andere interessante mogelijkheid.”, aldus Daniel. Ook de verzending en het transport van de kleding telt mee. “We kijken bijvoorbeeld nu of we dat ook met fietskoeriers en, voor lange afstanden, in samenwerking met andere bedrijven kunnen doen.”
Bedrijfscultuur
Ragnarøk Clothing wil de passie voor duurzaamheid ook doorvoeren in de bedrijfscultuur: “Dat wordt vaak vergeten.” Daniel vertelt dat dat bijvoorbeeld gaat om duurzame samenwerkingen, met o.a. medewerkers, klanten en partners. “We willen geen hiërarchie, maar een open manier van werken met elkaar. We willen een omgeving bouwen waarin duurzame ontwikkelingen kunnen groeien en ieders kwaliteiten ruim baan krijgen. Geen transactionele relaties, waarbij kant en klare producten van de één naar de ander gaan, maar een échte samenwerking.”
ZWINC
“Wij zijn eigenlijk via Olivier Gossink (Shelduck) terecht gekomen bij de startup community ZWINC”, vertelt Daniel. Daniel en Olivier kenden elkaar al. Toen Ragnarøk Clothing een locatie nodig had voor de productie van de mondkapjes, kwam het ZWINC in beeld. “ZWINC startup coach Erik Roetman heeft ons alles verteld over de startup community. Voor ons is ZWINC ideaal, omdat het ons een geschikte locatie biedt. Maar misschien hebben we nog wel meer aan de community, met daarin veel kennis en mogelijkheden. We kunnen veel leren bij ZWINC en zo goed onze start-up fase doorkomen.”
Benieuwd naar Ragnarøk Clothing? Op zoek naar écht duurzame streetwear? Kijk op ragnarok.clothing.com.