Startups

Hit the Roadie

Hit the roadie

Bellen, appen of navigeren met je telefoon in de hand op de fiets. Tegenwoordig mag het niet meer. Doe je het wel dan riskeer je een boete van maar liefst 100 euro. Daar wordt dat appje dan toch wel erg duur van. De oplossing: een telefoonhouder aan je stuur. Sinds in 2019 het verbod werd ingevoerd, zijn er veel houders op de markt gekomen. Carlijn Joosten, medeoprichter van startup Hit the Roadie: “Maar die zijn alles behalve hip en sexy. En dat willen wij veranderen.”

Een telefoonhouder die past bij je imago

Nederland, bij uitstek een fietsland, is daarbij een goede keuze. Er zijn in Nederland zelfs meer fietsen dan mensen. De laatste telling gaat uit van 23 miljoen fietsen, kortom 1,4 fiets per Nederlander. En fietsen kunnen we. De gemiddelde Nederlander fietst zo’n 880 kilometer per jaar. Omgerekend is dat goed voor bijna een kwart van al onze verplaatsingen. Kortom: de fietsmarkt in Nederland is booming business.

Veiligheid op de fiets

Carlijn: “En daar willen we op inspelen. Veiligheid op de fiets is belangrijk en de telefoonhouder is daar een belangrijke oplossing voor. Je monteert hem op je stuur, zet je telefoon erin en kan veilig deelnemen aan het verkeer.”

Waar het volgens Carlijn en Sofie aan ontbreekt is het uiterlijk van de telefoonhouders. Carlijn: “De huidige telefoonhouders voor op de fiets hebben een suf en saai imago. Ze zijn vaak niet zo mooi om te zien en alleen maar gericht op praktisch gebruik. Wij willen een telefoonhouder ontwikkelen die niet suf en saai is, maar een verlengstuk van je imago. Hip, eigentijds en passend bij de persoon die je bent.”

Een merk bouwen

De telefoonhouder voor op de fiets is, zoals al gezegd, niet nieuw. En dat weten Carlijn en Sofie. Toch zien ze mogelijkheden om met hun telefoonhouder de markt te veroveren. Carlijn: “We zetten echt in op branding. We willen een trend maken van onze funky houders genaamd Roadie én zorgen dat het onderdeel wordt van het straatbeeld.” En daar hebben beide oprichters al heel wat ideeën voor. Zoals Carlijn benadrukt: “Het gaat om het verhaal achter het product. Dat moet ons onderscheiden van de rest.”

Fiets hit the road

Duurzaam en circulair

Een van de manieren om zich te onderscheiden is door zoveel mogelijk rekening te houden met duurzaamheid en circulariteit. Carlijn: “We vinden het belangrijk dat onze telefoonhouder zo min mogelijk impact heeft op het milieu. Zo zoeken we op dit moment uit welk materiaal (denk aan gerecyclede plastics) we het beste kunnen gebruiken en welke productietechniek het meest duurzaam is.” Daarnaast willen de dames ook geen grote voorraden inslaan, maar produceren op basis van de werkelijke vraag.

Carlijn: “Daarmee houden we onze C02-voetprint zo laag mogelijk.” De oplossing voor het trendy uiterlijk van de telefoonhouder zien beide in de vorm van wrappings. Carlijn: "De wrappings bieden de mogelijkheid om je telefoonhouder een uiterlijk te geven waar jij blij van wordt. Je kiest gewoonweg een van de ontwerpen die bij jou past en past deze toe op de telefoonhouder. Hierdoor heb je een telefoonhouder die je altijd naar smaak kan aanpassen, zonder dat je een nieuwe hoeft te kopen.”

Inspelen op trends


Met de ontwikkeling van de telefoonhouder richten Carlijn en Sofie zich in eerste instantie op business-to-business. Tegenwoordig zijn er steeds meer deelfietsen in omloop. In de grote steden schieten de aanbieders hiervoor als paddenstoelen uit de grond. En ook hier geldt natuurlijk dat je handsfree moet kunnen bellen en navigeren.


Deelfietsen

Carlijn: “We zien een grote potentie bij de aanbieders van deelfietsen. Doordat we onze telefoonhouders kunnen customizen, wordt het mogelijk voor de aanbieders om houders te monteren op hun fietsen die passend zijn bij hun logo en huisstijl. Daarmee zijn de houders niet langer saai en suf, maar worden ze een verlengde van de identiteit en het imago van de aanbieder.” Daarnaast richten Carlijn en Sofie zich op stadsfietsers tussen de 17-45 jaar. Deze groep maakt relatief veel gebruik van de fiets en is vaak gevoelig voor trends en ontwikkelingen op het gebied van stijl, mode, merk en uiterlijk. Carlijn: “Door hier specifiek op in te spelen zien we een grote markt die we kunnen bedienen.”

Hufterproof en hoge kwaliteit


Grote voorwaarde voor de telefoonhouder die de dames ontwikkelen, is dat deze tegen een stootje kan en van hoge kwaliteit is. Helemaal als een deel van de houders terecht komt bij aanbieders van deelfietsen. Carlijn: “De houder moet natuurlijk niet zomaar stuk gaan of gesloopt en of gestolen kunnen worden.”

Grotere plannen


De telefoonhouder is het eerste basisproduct van Hit the Roadie. Als de houder aanslaat zijn er plannen om uit te breiden met andere producten. Carlijn: “We willen mobiliteitsaccessoires ontwikkelen die hip en fris zijn. Dat begint nu met de telefoonhouder, maar we hebben wel het voornemen om dit later uit te breiden met andere producten.”

Hit the roadie

Heb jij ook een goed idee?

Let's start your business now!

Neem contact op met Koen.

Startup coach Koen Hobelman
Startup community Zwolle ZWINC 3 4

Blijf op de hoogte

Lees het laatste nieuws

Lees meer
Team startup Zwolle ZWINC

Sluit je aan bij ZWINC

Bij ons krijg je de tijd om van jouw idee een haalbare business te maken.

Met een werkplek, gebruik van ons machinepark, coaches tot je beschikking, een uitgebreid netwerk, gratis masterclasses én €2750,- startkapitaal.

Lees meer