Jouw idee gaat de wereld veranderen. Je weet het zeker. Ie-de-reen wil dit hebben, dat kan niet anders. Vol goede moed ga je aan de slag met het maken van een businessplan. Je schrijft je in bij de Kamer van Koophandel, maakt je product of dienst en zet het in de markt. En dan gebeurt er… precies niks.

Herkenbaar? We hopen het niet voor je. Maar helaas gebeurt het maar al te vaak dat startups producten of diensten ontwikkelen met eigenschappen waar de doelgroep niet op zicht te wachten.
En om dat te voorkomen hebben we Milou van Elburg aangetrokken bij ZWINC.

Aannames aan de kaak stellen

Milou is namelijk validatie-expert. Heel kort gezegd: ze helpt je bij het toetsen van aannames. Milou: “Het is een snel gemaakte fout van startups. Ze hebben een idee, denken dat het een gat in de markt is en gaan het ontwikkelen.”

Om die valkuil te voorkomen stelt Milou de kritische vragen. Zitten mensen wel op je idee te wachten? Is er wel markt voor wat je wilt produceren? Kloppen je aannames wel met de praktijk? Milou: “Ik probeer ondernemers te helpen met het krijgen van de juiste inzichten, door hun aannames aan de kaak te stellen.”

Valideren kun je leren

Milou is zelfstandig ondernemer en heeft een achtergrond bij de Rabobank. Milou: “Ik heb bij de Rabobank, in mijn tijd als friskijker en dwarsdenker, een opleiding gevolgd over het toetsen van ideeën en innovaties. Dit triggerde mij om hier meer mee te doen en toen ben ik als zelfstandig ondernemer verder gegaan.

Vanuit die hoedanigheid heb ik me gespecialiseerd en ik heb nog veel meer over innovatie en validatie geleerd. Nu, vijf jaar later, heb ik tal van bedrijven en organisaties geholpen met het toepassen van de juiste methoden om succesvol te innoveren en doe dat nog steeds.”

Doe onderzoek: meten is weten

Binnen ZWINC helpt Milou nu startups om de juiste inzichten te krijgen. Milou: “Ik zit gemiddeld een halve dag per week bij ZWINC. Samen met de coaches kijken we welke startups wat hebben aan mijn ondersteuning in hun validatietraject.”

Vervolgens komt Milou met de startup in contact en samen met hen brengt ze in kaart waar de aannames zitten. Milou: “En dan wordt het tijd om in de praktijk te onderzoeken of je klant wel op je idee zit te wachten.”

Quote

Het heeft geen zin om te vragen of mensen iets zouden kopen, want ze kunnen hun eigen gedrag helemaal niet voorspellen.

Sociaal wenselijke antwoorden voorkomen

Dat is best wel lastig, geeft Milou aan: “Het is moeilijk om de juiste vragen te stellen. Hoe voorkom je bijvoorbeeld dat mensen sociaal wenselijk gaan antwoorden? Het heeft geen zin om te vragen of mensen iets zouden kopen, want ze kunnen hun eigen gedrag helemaal niet voorspellen.”

Experimenteren en testen

Als het dan eenmaal is gelukt en de startup is met de klant in gesprek geweest dan is die startup er nog niet, aldus Milou. Zodra je weet hoe de wereld rondom jouw klant en je idee in elkaar zit, dan kun je dit verwerken in je idee. Maar de vraagt blijft of de klant daadwerkelijk op jouw oplossing zit te wachten. Je moet daarom gaan experimenteren, testen uitvoeren en kijken of het idee aanslaat. Daarin helpt Milou de startups aan de hand van verschillende experimenten.

Zo kun je een prototype bouwen en deze voorleggen aan de klant. Of een website lanceren waarmee je onderzoekt of er vraag is naar je product, vóórdat je dit product tot de puntjes af hebt. Zo zijn er allerlei manieren en methodes. "Welke je het beste in kunt zetten, dat verschilt natuurlijk per startup en per situatie."

Vergeet niet te valideren

Kortom: geloven in je idee is goed, noodzakelijk zelfs. Maar, vergeet niet om je idee te valideren, voordat je aan het ontwikkelen slaat. Wie weet kom je erachter dat je idee écht heel goed is. Misschien moet je een (iets) andere richting uit. En wie weet kan het direct de prullenbak weer in. Maar daar kom je liever op tijd achter, zodat het je tijd, geld en frustraties bespaart.

Jouw idee toetsen?

Bij ZWINC aangesloten ondernemers brengen we graag in contact met Milou, als onderdeel van ons traject. Geen ZWINC ondernemer maar wel nieuwsgierig geworden? Check Emfy.nl en neem contact met op met Milou door haar te mailen op milou@emfy.nl. Ze neemt dan zo snel mogelijk contact met je op.