“Op een gegeven moment moet je ze loslaten. Dan gaan ze hun eigen weg.” Het is een bekende zin van ouders als de kinderen het huis verlaten. Bij ZWINC krijgen we dat gevoel af en toe ook. Onlangs nog met de mannen van Kubuni, Rik Galenkamp en Laurens van der Lustgraaf. Beide heren waren toe aan de volgende fase. Een fase waarbij ze op eigen benen staan en de wereld veroveren met hun unieke HiFi systemen.
We waren nog broekies met een paar gekke ideeën
Broekies
Rik herinnert het zich nog goed: “Ik was 18 en Laurens 17 toen we bij ZWINC terecht kwamen. We waren nog broekies met een paar gekke ideeën.” Ze werden in die tijd getipt door, toen nog manager van ZWINC, Bastian Coes. Rik: “Hij vertelde ons over ondernemerschap en dat was voor ons de trigger om te beginnen.
Tijd om te ontwikkelen
Eenmaal bij ZWINC gingen de heren aan de slag met de ontwikkeling van een zogenaamde ‘audioswitch’. Idee erachter was dat ze het op deze manier mogelijk wilden maken om alle digitale en analoge audio in huis aan elkaar te koppelen.
Rik: “Dat was een leuk idee, maar achteraf te hoog gegrepen.” Door de actieve coaching bij ZWINC en de ruimte om anders te denken kwamen de heren vervolgens al snel op een ander idee. Rik: “Je merkt dat je bij ZWINC de tijd krijgt om te ontwikkelen. Het draait hier om goed ondernemerschap en minder om het scoren met een product.”
Stijlvolle audioproducten
De heren lieten het eerste idee van de audioswitch los. Rik: “Na verschillende coachingsessies zagen we meer toekomst in de ontwikkeling van stijlvolle audioproducten. Ik vanuit mijn passie voor ontwerpen en Laurens vanuit zijn passie voor duurzaamheid.”
Vanuit die achtergrond gingen ze aan de slag. Ze ontwikkelden een stijlvolle en trendy headphonestand. De ontwikkeling van dit product ging een stuk beter en zorgde er uiteindelijk voor dat de heren een crowdfunding begonnen voor de verdere productie. Helaas bleek de markt nog niet klaar voor het product en lukte het de heren niet om voldoende funding binnen te halen.
HiFi Speaker
Maar Rik en Laurens gaven niet op en zaten niet stil. In de tussentijd werkten ze al weer aan de uitwerking van een nieuw idee: een luxe HiFi speaker. Rik: “We zijn aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een stijlvolle, mooi vormgegeven, hoogwaardige en duurzame luidspreker.” En daar maakten de heren meer succes mee. Juist door de tijd te nemen. Rik: “We wilden echt een kwaliteit hi-end speaker ontwikkelen. Daar hebben we ons op gericht en we hebben dit versterkt met de manier waarop we de speaker maken. Met echt vakmanschap.”
Aan de man brengen
Ook het op de markt brengen van de speaker pakten de heren anders aan. Ze gingen zich richten op de retailers. De audio-zaken voor de liefhebbers van hoogwaardig geluid. Door hen te benaderen en zover te krijgen dat ze de Kubuni speakers willen verkopen, draagt dat er nu aan bij dat de speakers bekend worden in de hi-end muziekwereld. Kubuni staat daarbij voor hoogwaardige audio die concurreert met de grote merken. Bijzonder door de persoonlijke touch, de ‘Made in Holland’ stempel en de passie van de ondernemers om het zelf te maken.
Als ik terugkijk denk ik niet dat we nog ondernemers waren geweest zonder ZWINC
Nieuw hoofdstuk
Met deze ontwikkelingen en de manier van ondernemen merkten de heren dat ze inmiddels hun weg hadden gevonden. Rik: “Als ik terugkijk denk ik niet dat we nog ondernemers waren geweest zonder ZWINC. We hebben hier echt geleerd hoe je moet ondernemen. Hoe je daarin je dromen moet najagen en niet zozeer moet gaan voor de snelle winst. Ondernemen is een reis. Het gaat niet om de bestemming, maar juist om de manier waarop je daar komt. De weg die je aflegt.” En die weg liepen de heren niet alleen, maar samen met ZWINC.
Twee verdiepingen
Intussen gaat het goed met Kubuni. Ze hebben hun eigen pand in Zwolle van zo’n 100 vierkante meter, en maar liefst twee verdiepingen. Beneden hebben ze de werkplaats en boven het kantoor. Rik: “En dan merk je dat we echt gegroeid zijn. We zijn ons avontuur bij ZWINC gestart en nu hebben we onze eigen locatie! Dat is toch wel waar je van droomt!”
Broek ophouden
De verkoop van de speakers loopt ondertussen gestaag door. Beide heren hebben plannen om uit te breiden en er zijn plannen om meerdere audioproducten op de markt te brengen. Veel tijd gaat daarbij zitten in de ontwikkeling. Om daarbij genoeg cashflow te houden hebben de heren een freesmachine aangeschaft. Rik: “We krijgen veel opdrachten binnen voor onze freesmachine. Denk aan golfbaanbordjes, bureaus, etc. Met het geld dat we hiermee verdienen kunnen we blijven ontwikkelen en groeien en hebben we voldoende financiële middelen om onze eigen broek op te houden.”
Eens een ZWINC-er..
Kortom het gaat goed, met de heren van Kubuni. Uitgevlogen en op eigen benen. Startende ondernemers worden groot. Rik: “We missen de mensen bij ZWINC wel. De andere ondernemers om even mee te sparren, of om dingen te vragen als je ergens tegenaan loopt.”
ZWINC helemaal verlaten, doen Rik en Laurens dan ook niet. Beide proberen nog regelmatig bij ZWINC langs te komen om even bij te praten. Want eens een ZWINC-er altijd een ZWINC-er.