Tot voor kort gooiden we in Nederland per dag twaalf miljoen (!) wegwerpbekers weg. De milieu-impact daarvan was groot. Daarom is het sinds 1 januari 2024 voor bedrijven en organisaties wettelijk verboden om wegwerpbekers aan te bieden die plastic bevatten. Hergebruik is de nieuwe norm. Maar hoe krijg je al die herbruikbare bekers snel, makkelijk en op een duurzame manier schoon? De oplossing van Rinse&Go: een spoelstation. "Wij willen bijdragen aan een schonere wereld door de overstap naar herbruikbare bekers makkelijker te maken."

De overstap op herbruikbare bekers brengt uitdagingen met zich mee. Jeffrey licht toe: "Bekers schoonmaken in de vaatwasser of onder de kraan kost veel water en energie. Dat is niet duurzaam. Daarnaast neemt het aantal herbruikbare bekers toe. Met als gevolg: ongemakken zoals rondslingerende bekers, overvolle vaatwassers, bekers die worden omgespoeld bij het toilet en een teruglopende verkoop van koffie. En (verder) optuigen van voorzieningen zoals vaatwassers of externe reinigingsdiensten is kostbaar."

Spoelstation voor herbruikbare bekers

Tijdens het volgen van de minor Start Your Own Business in Technology aan de Hogeschool van Amsterdam ontstond bij Brandon, Jeffrey, Jesper, Jules en Tijs het idee voor een oplossing: "We ontwikkelden een spoelstation waarmee je een herbruikbare beker binnen twee seconden kunt schoonspoelen. Zo kun je de hele dag dezelfde beker gebruiken, ook als je switcht tussen verschillende soorten drankjes."

Quote

De footprint van onze spoelstations is de helft minder dan die van een vaatwasser

Lage footprint, minder kosten

"De spoelstations verbruiken gemiddeld 200 ml water per spoelbeurt. Ten opzichte van de vaatwasser bespaar je tot zeventig procent. Je verbruikt zelfs bijna tien keer minder dan wanneer je je beker omspoelt bij de kraan", aldus Jules. "Het station is modulair opgebouwd en bestaat voor het grootste gedeelte uit roestvrij staal. Dat is makkelijk te reinigen en heeft een lange levensduur. Al met al is de footprint van onze spoelstations de helft minder dan die van een vaatwasser."

Jeffrey vult aan: "Bij gebruik van het spoelstation hebben medewerkers maar één beker per dag nodig. Dat betekent een flinke kostenbesparing voor bedrijven die de bekers extern laten reinigen."

Van ontwerp naar eindproduct

Eind 2023 schreven de vijf ondernemers Rinse&Go in bij de KvK. Jules: "De eerste zes, zeven maanden hebben we gebruikt om ons ontwerp steeds beter aan te sluiten op de behoeften van de eindgebruikers. Doordat we onze ontwerpen met een 3D-printer maakten, konden we ze steeds snel en gemakkelijk aanpassen als de feedback van gebruikers daarom vroeg. Via pilots bij onder andere de UvA, de HvA en bij ArtEZ verzamelden we veel data. Zo kwamen we steeds dichter bij een eindproduct." Jeffrey: "De stap van een 3D-geprint ontwerp naar een roestvrijstalen eindproduct is groot. We zijn daarom blij dat we na een zorgvuldig selectieproces een metaalbewerkingsbedrijf vonden dat echt bereid is om met ons mee te denken."

Weten wat je niet weet

Inmiddels hebben al verschillende grote klanten interesse getoond in de innovatieve spoelstations van Rinse&Go. Dat deze niet onopgemerkt zijn gebleven, blijkt onder andere uit het feit dat Rinse&Go door is naar de halve finale van de Philips Innovation Award op 8 mei 2025. Eerder schopte de startup het al tot finalist bij de CSU Innovatie Award én bij de verkiezing 'studentondernemer van het jaar' van Windesheim. Wat is het geheim van Rinse&Go? Jules: "Wij valideren heel veel, zijn continu met de markt in contact. Daar werd tijdens de minor terecht erg op gehamerd. Daarnaast zijn we ons bewust van wat we wel en niet weten. Ons team is een mooie mix van expertises, maar bij onderwerpen waar we weinig kennis over hebben, zoals juridische zaken en het leren voeren van salesgesprekken, raadplegen we experts."

Groeien met ZWINC

"Zeker in de fase waarin we nu komen, is alles nieuw voor ons", gaat Jules verder. "Het vaststellen van prijzen voor onze producten en diensten bijvoorbeeld was niet eenvoudig. Daar gingen een paar maanden van rekenwerk en veel gesprekken met experts aan vooraf. We zijn blij dat we door de verkiezing van Windesheim in aanraking zijn gekomen met ZWINC. Hier krijgen we begeleiding van de ervaren businesscoach Sjoerd-Jan. En binnenkort starten we met een groeiprogramma."

Eerst zaaien, dan oogsten

Waarvan betalen de ondernemers de opstartkosten? "Uit de verkoop van pilots en uit een particuliere lening", antwoordt Jeffrey. "Loonkosten hebben we niet, we halen ons inkomen nog uit bijbaantjes. We zijn nu in de fase aangekomen waarin we de markt opgaan en geld verdienen. Dat doen we met drie modellen: een pantrymodel, een pilaar en een variant die aan de wand kan worden bevestigd. Elk van de modellen bieden we aan voor verkoop én verhuur. Ook bieden we onderhoudscontracten."

Toekomst

"Serieuze concurrenten hebben we op dit moment niet, maar die gaan ongetwijfeld wel komen", voorspelt Jules. "Hen voor blijven door productontwikkeling is daarom voor ons een belangrijk langetermijndoel. Verder willen we de verkoop op termijn uitbesteden aan facilitaire partijen. Maar dat is nog toekomstmuziek. Voor het komend jaar is het ons doel om honderd spoelstations te verkopen." Jeffrey: "Nu al kunnen we trots zijn als we in een gebouw een spoelstation zien staan met onze naam erop. Maar uiteindelijk willen we bij alle grote bedrijven in Nederland én misschien ook in een aantal andere landen een paar stations hebben staan. Als dat lukt, zijn we erin geslaagd om de wereld een beetje schoner te maken."

Nieuwsgierig geworden?

Bezoek de website van Rinse&Go voor meer informatie over de spoelstations. Wil je weten of Rinse&Go de finale van de Philips Innovation Award haalt, volg het bedrijf dan op LinkedIn!

Heb jij ook een goed idee voor een startup?

Dan drinken we graag een kopje koffie met je om te bekijken wat we voor je kunnen doen. Laat het ons weten via het formulier.